Sistemul educational romanesc
Legea invatamantului contribuie la pastrarea identitatii nationale.
Invatamantul are ca finalitate formarea unor personalitati valoroase, creativ-pragmatice, civice, europene.
Invatamantul obligatoriu este de 10 clase. La varsta de 16 ani, inceteaza frecventarea obligatorie a invatamantului de 10 clase, forma de zi.
Sistemul national de invatamant include institutii de invatamant de stat si particulare.
Cuprinde urmatoarele niveluri :
a) Invatamant prescolar : grupa mica, mijlocie, mare, pregatitoare pentru scoala
b) Invatamant primar : clasele I-IV
c) Invatamant secundar
• Invatamant secundar inferior : clasele V-VIII (gimnaziu) si clasele IX-X (ciclul inferior al liceului sau scoala de arte si meserii)
• Invatamant secundar superior : clasele XI-XII/XIII
d) Invatamnt postliceal
e) Invatamant superior (universitar si postuniversitar).
Structura invatamantului preuniversitar este :

Invatamantul preuniversitar este coordonat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu respectarea autonomiei universitare.
Prioritatile strategice ale reformei sistemului educational din România
- a) Politicile educationale promovate de M.Ed.C. au menirea sa contribuie la dezvoltarea societatii românesti prin asigurarea cuprinderii fiecarui copil si tânar de vârsta scolara într-o forma de învatamânt, prin dezvoltarea unor programe educationale individualizate adresate adultilor, prin dobândirea competentelor – cheie specifice economiei cunoasterii si societatii informationale.
- Obiectivele prioritare sunt:
- Cresterea calitatii actului educational;
- Dezvoltarea personala a elevilor din perspectiva învatarii permanente;
- Asigurarea pregatirii resurselor umane prin învatamântul preuniversitar si prin învatarea permanenta;
- Dezvoltarea coeziunii sociale si cresterea participarii cetatenilor la programele de dezvoltare economica si sociala a comunitatii sociale;
- Dezvoltarea personala a elevilor din perspectiva învatarii permanente;
- Politicile M.Ed.C. se vor centra pe urmatoarele prioritati strategice:
- Realizarea echitatii în educatie ;
- Asigurarea educatiei de baza pentru toti cetatenii;
- Formarea competentelor-cheie;
- Fundamentarea actului educational pe baza nevoilor de dezvoltare personala si profesionala a elevilor;
- Cresterea calitatii proceselor de predare – învatare, a serviciilor educationale;
- Asigurarea complementaritatii educatiei formale, nonformale si informale; învatarea permanenta ca dimensiune majora a politicii educationale;
- Deschiderea sistemului educational si de formare profesionala catre societate, catre mediul social, economic si cultural;
- Asigurarea educatiei de baza pentru toti cetatenii;
-
Prioritatile strategice se realizeaza prin programe si proiecte educationale:
- Programul „Asigurarea educatiei de baza pentru toti cetatenii; formarea competentelor - cheie„.
- Proiectul „Asigurarea educatiei de baza prin educatie formala”
- Proiectul „Formarea competentelor – cheie ale cetateniei democratice”
- Proiectul „Extinderea învatarii informatizate.”
- Programul „Fundamentarea ofertei educationale pe baza nevoilor de dezvoltare personala a elevilor din perspectiva dezvoltarii durabile si asigurarii coeziunii economice si sociale ”
- Proiectul „Fundamentarea planului de scolarizare si restructurarea retelei scolare”.
- Proiectul „Modernizarea învatamântului profesional si tehnic”
- Proiectul „Asigurarea educatiei de baza prin educatie formala”